Vi bruker to typer lanolinprodukter fra LanoPro på ditt kjøretøy. Ett slitesterkt til bruk under hele bilen, og et litt tynnere og enda mer penetrerende i hulrom som kanaler, rammer, traverser, dører osv.
Ved en standardbehandling behandles alt under bilen, bortsett fra bak innerskjermene. Alle deksler under bilen demonteres og hele bilens underside og alle hulrom behandles.
Dører, kanaler og rammer behandles innvendig ved hjelp av lange spyd og slanger med spesialdyser. 180 gr dyser i dørene og 360 gr dyser i kanaler og rammer. Dette vil gi beskyttelse mot gjennomrusting fra innsiden, et typisk fenomen som gjerne dukker opp etter noen år i våre omgivelser.
Under denne behandlingen blir også viktige områder som hjuloppheng, traverser, dempere, bremse-/drivstoffrør, etc beskyttet. Dette øker levetiden på disse beskyttede delene betraktelig.
En hovedbehandling anbefales første gang bilen behandles, og kanskje hvert 6. - 8. år etter det. Velger man garanti kan du få livstidsgaranti dersom bilen er under tre år når bilen behandles første gang. - Les mer om garanti.
Alt som behandles ved en standardbehandling blir beskyttet også med en hovedbehandling.
I tillegg blir hjul og innerskjermer demontert for å komme godt til oppi hjulhusene. Beskyttelsen som legges her blir godt bevart av nettopp innerskjermene.
I hjulhusene beskyttes både indre og ytre karosseri, eventuelt drivstoffrør, bremserør, fester og andre detaljer som måtte befinne seg skjult bak innerskjermene.
LanoPro lanolinoljer er utviklet i Norge for bruk på bil. Produktene produseres av LanoPro Productions i Norge og er utviklet og testet i samarbeid med ledende antirustverksteder i Norge. Det er først og fremst Funderud Antirust i Østfold ved nestor og daglig leder Matti Funderud som har stått for uttestingen i samarbeid med LanoPro Productions og Vestfold Antirust. Matti Funderud har 50 års erfaring med antirustmidler og har en unik kunnskap og interesse for faget.
Det er vår klare oppfatning at det i dag ikke finnes bedre produkter på markedet i Norge for å stoppe rust. Det gjenspeiles også ved at vi tilbyr livstidsgaranti mot gjennomrusting.
For å kunne stoppe alvorlig rust må antirustmiddelet kunne gjennomtrenge rustporene og fortrenge luft og fuktighet. Avgjørende for at antirustmiddelet skal klare dette er lav molekylstørrelse, fravær av flyktige løsemidler, at middelet ikke oksiderer og har god krypeevne. Når alle rustporer er gjennomfukta med olje fjernes forutsetningen for videre rusting. Vi trenger verken rustfritt, mekanisk eller kjemisk rent stål. Vi er altså ikke avhengig av å steame eller sandblåse bilen på forhånd.
Etter reingjøring med trykkluft og eventuell tørking på grunn av regn, sprayes olja rett på rustangrepet. Sjelden har uttrykket «det enkleste er ofte det beste» hatt større gyldighet enn her.
Dette er en avgjørende egenskap siden olja må stoppe rust i alle plateskjøter, falser og hulrom. I tillegg til å krype langt fordeler den seg jevnt i alle retninger, selv på loddrette flater.
LanoPro består hovedsakelig av lanolinolje som utvinnes fra saueull. Lanolinens rolle i naturen er å beskytte sauen mot kulde, fuktighet og skader. Den inneholder over 500 aktive komponenter som har blitt utviklet gjennom evolusjonen i titusener av år. Lanolin har blitt brukt i alt fra sårsalve og skjønnhetsprodukter til antirustbeskyttelse og mekanisk smøring helt siden sauen ble tatt i bruk som husdyr for menneskene. Kunststykket til produsenten av LanoPro er at de har laget et flytende og sprøytbart lanolinmiddel uten bruk av løsemidler. Da oppnår vi følgende:
Lanolin er i seg selv et godt smøremiddel, i kombinasjon med en avansert framstillingsteknikk er resultatet strålende smøreegenskaper over lang tid.
LanoPro leder ikke strøm. I kombinasjon med fuktfortrengende og antikorrosive egenskaper har dette vist seg som en fenomenal elektrospray ikke minst i marine miljøer.
Definisjon:
En tiksotropisk væske får en geléaktig konsistens etter en viss tid i ro. Ved bevegelse eller omrøring blir den mer tyntflytende.
Hvorfor er dette en ettertraktet egenskap i et antirustmiddel?
Den er enkel å sprøyte fordi pumpinga gjør den tyntflytende. Så snart den er i ro på understellet blir den betydelig seigere og henger godt på. Den kryper spesielt langt på varme sommerdager mens på vinterdager blir den stivere og tjukkere når den trenger slitestyrken mot saltspruten fra veien.
Den lave molekylstørrelsen og den gode krypeevnen gjør LanoPro til et sikkert og effektivt rustløsende middel. Den er neppe den raskeste da det finnes mange løsemiddelbaserte alternativer, men over tid en sikker vinner. Den vil ikke tørke ut og vil garantert smøre bedre.
På grunn av LanoPro’s egenskaper trenger vi verken å steame, sandblåse bilen, eller herdetid etter behandling. Derfor sparer vi mye tid og arbeid som avspeiler seg i gunstig pris og ved at behandlinga kan gjøres mens kunden venter.
Rengjøring med trykkluft og eventuell rammespyling og tørking med vårt kraftige tørkeannlegg før behandling, er tilstrekkelig forbehandling for LanoPro.
Vestfold Antirust har utført antirustbehandling av biler med forskjellige oljeprodukter i snart 25 år. Vi var alt fra oppstarten av overbevist om at oljeprodukter uten flyktige løsemidler var rette vei å gå. Vi ønsket altså å bruke produkter som stoppet rustutviklingen uten fordyrende og ofte dårlige løsninger som sandblåsing, for å fjerne rusta før behandling. Dette er nødvendig ved bruk av løsemiddelbaserte «tradisjonelle» produkter som Tectyl, Mercasol, Dinitrol osv, men helt unødvendig ved bruk av oljer som kryper inn i rustporene.
Vestfold Antirust har bestandig sett etter bedre produkter enn de vi til enhver tid har brukt og da produktene fra LanoPro var ferdig testet sommeren 2023 var vi ikke i tvil. Dette er det beste som finnes nå.
Ledende verksted – Størst i Vestfold. Din trygghet. Det er ingen som behandler flere biler enn oss og vi bestreber oss på å yte god service, utføre gode, komplette behandlinger og være punktlige. Vi starter jobben til avtalt tid.
Nye moderne lokaler. Vi har over lang tid opplevd en økning av kundemassen og «vokste ut» av våre gamle lokaler. Sommeren 2023 flyttet vi inn i nye lokaler på Ra i Borre og er veldig stolte av hva vi har fått til her. Stor kapasitet, mange haller for forskjellige kjøretøy. Lastebilhall hvor vi kan løfte opp til 30 tonn lastebil, flott resepsjon og venterom med kunstgalleri, engasjerte medarbeidere og tro på framtida.